Læringsmål:
1) At skabe et trykt og genkendelig miljø.
2) At barnet føler sig anerkendt og respekteret for den det er.
3) At barnet udfordres ud fra dets nærmeste udviklingszone.
Tegn på læring:
1) At barnet udstråler glæde og udviser tryghed ved mig.
2) At barnet føler sig set, forstået og respekteret for den det er, samt at barnet kommer med forslag til aktiviteter, leg mm.
3) At der sker fremskridt i barnets udvikling og det har lyst til at lære nyt.
Tiltag:
1) Jeg sætter ord på både det jeg og barnet gør.
2) Jeg reagere på det barnet gør og følger dets initiativer.
3) Jeg tager hensyn til det enkelte barns udvikling og kompetencer.
Evaluering
Via mine observationer, den daglige forældrekontakt og med konsulenten, når der er tilsyn.
Tegn:
1) At jeg ser børnene opsøge de andre børn og tage initiativ til kontakt og leg.
2) At jeg ser børn der hjælper, er opmærksom og trøster hinanden.
3) At jeg anerkender, når de udviser empati.
Tiltag:
1) At jeg guider børnene i det sociale sammenspil og kontakt til de andre børn.
2) At jeg opfordre børnene til, at hjælpe og være opmærksom på hinanden.
3) At jeg sætter ord på børnenes følelser og handlinger, samt anerkender når de udviser empati.
Evaluering:
Via mine observationer, daglige forældrekontakt og med konsulenten, når der er tilsyn.
Tegn:
1) At børnene både verbalt og nonverbalt giver udtryk for deres følelser og behov.
2) At børnene forsøger at løse en konflikt verbalt eller, at de søger hjælp hos mig, hvis de ikke selv kan løse konflikten selv.
3) At børnene bruger babytegn, synger sange og bruger deres sprog uopfordret.
Tiltag:
1) At Jeg sætter ord på både barnets og egne følelser og handlinger.
2) At jeg anerkender når de selv forsøger at løse en konflikt.
3) At jeg har fokus på babytegn, sang, rim og remser, dialogisk læsning og turtagning.
Evaluering:
Via observationer, den daglige forældrekontakt og med konsulenten, når der er tilsyn samt sprogvuderinger.
Tegn:
1) At børnene mestre færdigheder så som: trille, kravle, gå , løbe hoppe mm.
2) At jeg ser børn der eksperimentere og vise nysgerrighed i, af få erfaringer med kroppenes muligheder og begrænsninger.
3) At børnene taler om kost og mad. De vasker hænder når de har været ude, samt inden vi laver mad plus, at de giver udtryk for når de er tørstige og sultne.
Tiltag:
1) At jeg laver aktiviteter, som målrettet styrker deres motoriske udvikling.
( motorikbane ude/ inde,skovture, guider dem i at blive selvhjulpne,leger med modeller, laver puslespil, bygger med lego, spiser med bestik mm.)
2) At børnene udfordres motorisk på sansehgyngen, i hængekøjen, på løbecyklen, udjævn terreng, fangelejre, motorikbane mm.
3) At jeg viser dem hvordan vi vasker hænder og vi daglig taler om kroppen, sundhed og hvor maden kommer fra.
Evaluering:
Via mine observationer, den daglige forældrekontakt og med konsulenter, når der er tilsyn.
Tegn:
1) At børnene selv tager initiativ til, at vi skal tegne, male lege med modeller mm.
2) At børnene selv begynder, at snakke om forskellige højtider/ traditioner og viser interesse for produktion af pynt mm.
3) At børnene viser interesse og er nysgerrige på andre kulture.
Tiltag
1) At vi arbejder med sang, musik, maling, modellervoks og andre materialer, samt at børnene har adgang til papir farvekridt. tuscher mm.
2) At jeg med ord og billeder fortæller børnene om danske traditioner og højtider.
3) At vi læser bøger om andre kulture.
Evaluering:
Via mine observationer, den daglige forældrekontakt og med konsulenten, når der er tilsyn.
Læringsmål:
1) At børnene får kendskab til natur og naturfænomener.
2) At børnene udvikler respekt og forståelse for naturen og miljøet.
3) At børnene får et kendskab til, hvor forskellige grøntsager og fødevare kommer fra.
Tegn:
1) At jeg se børrnene er nysgerrige og fordyber sig i naturen og naturfænomener.
2) At jeg ser børnene behandler planter og dyr med respekt.
3) At børnene udviser interesse for, hvad der gror og at de begynder at kunne navngive enkelte dyr og planter samt, at de udforske deres sanser på eget initiativ.
Evaluering:
Via mine observationer, den daglige forældrekontakt og med konsulenten, når der er tilsyn.